Muhammad Hafiz bin Mohd Said's avatar'
Muhammad Hafiz bin Mohd Said1 bulan yang lepasMauTanya

DI BERHENTIKAN KERJA NOTIS 24JAM

Salam dan selamat sejahtera,

Maklumat Diri:-

- Jawatan sebagai "Designer for Machine CNC Laser & Punch"

- Bekerja yang kurang setahun di berhentikan kerja notis 24jam.

- Alasan merosakkan mesin yang saya sedang baik pulih (ada bahagian terikat ketat sehingga susah nak dibuka dan menyebabkan kesan calar).

- Saya mula berkhidmat 01 Nov 2023 sehingga 22 May 2024.

- Masa : 8am - 5pm ( Monday to Saturday) all full days

Soalan:-

- Boleh ke syarikat memberhentikan pekerja hanya kesalahan di atas?

- Adakah layak saya menerima pampasan dari syarikat sekiranya di berhentikan kerja?

- Adakah Masa berkerja dalam seminggu itu sudah melebihi had yang di tetapkan oleh gov dan jika betul apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh JTK terhadap syarikat saya berkhidmat?

0
Nor Haslina's avatar'
Nor Haslina1 bulan yang lepas
1. Syarikat boleh memberhentikan pekerja berdasarkan kesalahan yang dilakukan, termasuk kesalahan merosakkan mesin yang penting dalam proses pengeluaran. Namun, sebaiknya syarikat juga memberi peluang kepada pekerja untuk memberi penjelasan atau pembelaan sebelum membuat keputusan akhir. 2. Sekiranya anda dihentikan kerja oleh syarikat, anda berhak untuk menerima pampasan berdasarkan undang-undang pekerjaan tempatan dan juga terma kontrak perkhidmatan anda. 3. Masa bekerja dalam seminggu yang melebihi had yang ditetapkan oleh undang-undang boleh melanggar peraturan buruh tempatan. Jika ini berlaku, pihak Jabatan Tenaga Kerja boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap syarikat anda berkhidmat. Sebaiknya syarikat mematuhi peraturan tenaga kerja yang ditetapkan untuk mengelak daripada sebarang tindakan undang-undang yang boleh menjejaskan reputasi syarikat.
0